کد مطلب:32943
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:22
چه لزومي داشت خداوند انسان و جن را براي عبادتش بيافريند؟ حكمت اين همه جنگ ها و درگيري ها بين انسان ها چيست؟ آيا اين نقص ها و مشكلات به اراده خدا صورت مي گيرد؟
كسي حق مؤاخذه از خدا را ندارد به فرموده قرآن «لايُسْئَل عَمّا يَفْعَل وَهُم يُسْئَلون(1); هيچ كس نمي تواند بر كار او خرده بگيرد ولي در كارهاي آنها جاي سؤال و ايراد است».
چون وقتي تمام موجودات هر چه دارند از اوست پس از سوي خود حَقّي بر خدا ندارند.
كسي به خدا خدمتي نمي كند. خدا نيازي به خدمت ندارد و محال است كسي نفعي به او برساند تا حقّي بر او پيدا كند صفات خود خدا اقتضاء دارد كه كارش روي يك ضابطه خاصّي باشد يعني كل عالم بر اساس نظام احسن بوجو آيد و جزءجزء عالم در رابطه با هم طوري باشند كه به نظام احسن كمك كنند و اگر نقايصي در بعضي موارد هست در اثر تزاحمات خود عالم مادّه است كه يا بايد عالم مادّه با اين نقائص وجود داشته و نظام خاصّي علي و معلولي بر آن حكمفرما باشد يا بايد اصلا عالم مادّه آفريده نمي شد و آن با صفات الهي تناسب ندارد. به هر حال مجموع جهان خيرش از شرّش بيشتر است.
اراده گاهي بالذات به چيزي تعلّق مي گيرد و گاهي بالعرض يعني هدفي كه شما در زندگي خود داريد ابتداءً انجام يك كاري است و آن چيز بدون چيز ديگر ممكن نمي گردد آن چيزي كه لازمه هدف اصلي شماست متعلّق اراده شماست ولي بالعرض مثلا وقتي سرگوسفند را مي بريد اراده شما به خوردن گوشت تعلّق مي گيرد نه مرگ گوسفند و مرگ گوسفند براي شما اصالةً مورد اراده نيست ولي بدون آن هدف اصلي تحقق نمي يابد پس بالعرض اراده به مرگ تعلق گرفته است.
ـــــــــــــــــــــ
1 - سوره انبياء، آيه 23.
ـ485ـ
امّا شروري كه توهّم مي شود و به خدا نسبت داده مي شود بالذات مورد اراده الهي نيست بلكه بالعرض و بالتبع است اين نقص ها كه در گوشه و كنار عالم هست مثل زلزله، كشته شدن افراد، سيل، مرگ و مير، تصادفات و... همه اينها متعلّق اراده خداست امّا بالتبع آنچه متعلّق ذاتي و اصلي اراده خداست كمالاتي است كه از اين عالم بوجود مي آيد.(امر عدمي را بالعرض و امر وجودي را بالتبع مي گويند).
( بخش پاسخ به سؤالات )
ـ486ـ
پـرسش:آيامجازات برخي بدكاران،در دنيا برخلاف ديگر بدكاران،با عدل الهي سازگار است؟
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.